'Misschien wordt het tijd om uw visie eens te herschrijven...'



De visie van De Steenman, zoals we ze rudimentair hadden neergeschreven. Toch maar even meegeven voor het nageslacht aangezien ondertussen de website verwijderd werd en de bestaande documentatie niet meer toegankelijk is voor de buitenwereld.
De bewoner staat centraal. Iedere bewoner heeft recht op een eigen leven, hij/zij moet de kans krijgen zelf inhoud en vorm te geven aan dit leven. En dit op een eigen, aangepast tempo. De begeleider tracht de bewoner hierin te ondersteunen door in te gaan op de individuele vraag van de bewoners alsook op de non-verbale signalen, vraag gestuurde begeleiding. De begeleider coacht hem daarin en is zich constant bewust van de invloed die hij uitoefent. Samen met de inbreng en betrokkenheid van de bewoner en begeleider wordt op zoek gegaan naar een juist evenwicht tussen zelfstandigheid en ondersteuning. Naast de professionele ondersteuning wordt de bewoner eveneens ondersteund door het natuurlijk sociale netwerk, met andere woorden: door ouders, familie, vrienden, organisaties, enz. In het leven van de bewoner hebben deze mensen een zeer belangrijke plaats. Daarom stimuleren en ondersteunen wij hen bij het herstellen en onderhouden van deze relaties met het oog op een positieve groei, ontwikkeling van de bewoner. Om deze visie te kunnen realiseren wordt van iedere begeleider verwacht dat hij/zij beschikt over een professionele integriteit, empathie, luisterbereidheid en een emancipatorische benadering. Hij/zij zal ook het waarden charter onderschrijven en ondertekenen. Het respect van de eigenheid van iedere persoon, bij teamleden alsook bewoners, draagt bij tot de visie van onze organisatie. Om de communicatie optimaal te laten verlopen zijn wij als team verantwoordelijk voor het opmerken, verwoorden en doorgeven van informatie. Hierbij rekening houdend dat wij als begeleider gebonden zijn aan het beroepsgeheim alsook aan het recht op privacy vanwege de bewoners. Zeer belangrijk is dat wij niet verankeren in onze begeleidingsstijl en dat wij deze op regelmatige tijdstippen voeden en evalueren. Daarom de noodzaak van studie- en vormings- mogelijkheden, literatuur, raadpleging van betreffende specialisten, feedback, teamwerking alsook evaluatie- en functioneringsgesprekken.